Kennis toevoegen en het bemensen van grote projecten. Dat zijn belangrijke werkzaamheden van Fieldwork, arbeidsbemiddelaar van met name hoogopgeleid technisch personeel. Uiteraard is ook het werk van Fieldwork door de coronacrisis ingrijpend veranderd.
‘Eigenlijk vooral dat we nu heel veel bezig zijn met het managen van paniek en stress. Paniek bij klanten bijvoorbeeld, die willen stoppen met projecten waarvan door Rijkswaterstaat nu juist de continuïteit is gewaarborgd. Ook op kleinere schaal ben ik als HR Directeur bezig met het managen van stress. Bij Fieldwork hebben we een groot appel gedaan op al onze medewerkers. We moeten samen sterk zijn in deze tijd, elkaar helpen waar nodig. Dat breng ik dan ook graag zelf in de praktijk. Zo is een van onze mensen 68 jaar en leraar. Het gaf hem stress dat hij ineens studenten te woord moest staan via Zoom. Hij had geen idee hoe hij daarmee moest werken. Daar hebben wij hem bij geholpen door hem via TeamViewer wegwijs te maken. Zo is er op allerlei niveaus paniek en stress, wat impact heeft op mijn werk.’
‘In algemene zin, en dat klinkt misschien onaardig, is dat de onbetrouwbare overheid. Ik vind het echt onbestaanbaar dat de overheid op die bewuste zondagnamiddag aankondigde dat vanaf 18 uur alle horeca dicht moest. Dat was totaal niet logisch, laat die ondernemers nou hun zondagavondomzet nog even binnenhalen! Dit was echt een besluit gedreven door angst. Angst voor Belgen die naar Nederland zouden komen. Ook in de steunpakketten zie ik niet bepaald een betrouwbare overheid. Binnenkort worden de eerste cafés ontruimd, daar zit zo veel persoonlijk leed achter. Die steunpakketten komen voor de meeste van die ondernemers veel te laat! En dan zijn er ook nog eens de milieumaatregelen die de overheid er snel doorheen wil drukken. Die raken onze klanten – en daarmee onszelf – behoorlijk.’
‘Een ander punt van zorg is de eerdergenoemde paniek. Wat mij echt opvalt is dat veel bedrijven ineens later betalen. Dit komt onder meer door de angst voor het niet-betalen van de overheid. Wij nodigen onze klanten graag uit om in gesprek te gaan over de mogelijkheden en onmogelijkheden, zodat wij als opdrachtgever en opdrachtnemer samen betrouwbaar zaken kunnen doen.’
‘Ik ga om te beginnen mijn grote dank en trots uitspreken naar al mijn medewerkers. Zij wenden hun creativiteit aan om een fulltime baan, het hebben van kinderen en het werken met nieuwe technologieën met elkaar te verenigen. Van jong tot oud hebben ze een goede methode gevonden om in deze tijd te werken.’
‘Daarnaast ga ik nu al reflecteren op wat we in de afgelopen maand als organisatie hebben geleerd en waar we ná de coronacrisis ook iets aan hebben. Om een schot voor de boeg te geven, het zou zomaar kunnen dat ik de kantoorcapaciteit na de crisis ga verminderen. Door mensen nog meer ambulant te laten werken, ze worden er productiever van. De gesprekken en vergaderingen die zijn gehouden via bijvoorbeeld Skype en Zoom smaken naar meer. Bij zo’n overleg valt me op dat je echt geconcentreerd moet zijn, waardoor je in kortere tijd alle vergaderpunten kunt doorlopen. Met andere woorden, zo’n vergadering is een stuk efficiënter dan een vergadering op kantoor. Bovendien lever je een bijdrage aan het terugdringen van de files. Dat online vergaderen zouden we na de crisis dus best wel eens kunnen blijven doen.’
Bron: Checkit