logologologologo
  • downloads
  • nieuws
  • helpdesk
Plan Nederland biedt workouts en coaching aan
april 25, 2020
Nationaal Ondernemers Onderzoek: dóór met innovatie
april 26, 2020
april 26, 2020
Categories
  • praktijkvoorbeelden
Tags

‘Gigantisch!’ Helaas kan Gert-Jan Butter, directeur van Flexpedia (aanbieder van flexoplossingen zoals payroll en uitzenden), de impact van de coronacrisis op zijn bedrijf niet anders verwoorden. En voor de duidelijkheid, met ‘gigantisch’ bedoelt Butter niet dat die impact positief is. Het rijtje aan schadelijke effecten is namelijk ook voor Flexpedia enorm. Opdrachten worden ingetrokken en aanvragen worden geannuleerd of on hold gezet. Ook neemt het aantal ziekmeldingen toe. ‘Daarnaast zien we dat veel van onze buitenlandse uitzendkrachten graag uit Nederland willen vertrekken. Terug willen naar hun thuisland om bij hun familie te zijn.’

Dalende omzetcijfers

Het is lijdzaam afwachten tot al deze effecten zich ook vertalen in dalende omzetcijfers. Butter: ‘Wij verlonen altijd met een week terug. In de eerste weken van de crisis zagen we cijfermatig – omzet en winst – nog niet zo veel effecten. Sinds vorige week zijn we de impact wel echt gaan voelen in onze omzet. Ten opzichte van onze normale performance is onze omzet met 20 procent gedaald.’

Leven met de dag

De coronacrisis is alomvattend en de werkhorizon van veel bedrijven is daardoor beperkt. ‘We leven eigenlijk een beetje van dag tot dag’, verzucht Butter dan ook. Elke dag heeft ook wel genoeg aan zijn eigen zorgen. Neem alleen al het beantwoorden van de (wederom gigantische) stroom aan dagelijkse vragen van uitzendkrachten én klanten. Butter doet een greep uit de vragen die Flexpedia zoal op zich krijgt afgevuurd. ‘Hoe zit het met de loondoorbetaling in fase A? Kan ik me ook ziek melden als mijn inlener mij niet meer te werk wil stellen? Kunnen jullie ons helpen met de NOW (Noodmaatregel Overbrugging Werkbehoud)-aanvraag? Wanneer en hoe komen we daarvoor in aanmerking?’

Dubbele zorgen, maar toch positief

Zo heeft iedere HR-afdeling in coronatijden zijn eigen sores. Maar voor HR-professionals werkzaam in de flexbranche is er een extra uitdaging. Niet alleen is er de zorg voor de eigen mensen, maar ook nog eens voor de uitzendkrachten. Hoe doet HR dat bij Flexpedia? Butter: ‘Onze interne medewerkers, ons ‘Flexpediaanse leger’, werken allemaal thuis. We houden nauw contact met elkaar via Microsoft Teams en Slack. Ook hebben we ervoor gezorgd dat ieders werktelefoon staat doorgeschakeld naar zijn of haar mobiele telefoon. Daardoor zijn we nog steeds erg goed bereikbaar, voor elkaar en voor klanten en uitzendkrachten.’ Die uitzendkrachten worden op hun beurt op allerlei manieren geïnformeerd. ‘We bereiken ze via regelmatige updates via ons platform, onze website, nieuwsbrieven én telefonisch. Al met al proberen we positief te blijven. Zo houden we de ontwikkelingen rond de NOW goed in de gaten. Gelukkig zijn we financieel gezond en zijn we 2020 ook goed gestart met omzetgroei. Nu doen we er alles aan om onze klanten, medewerkers én uitzendkrachten te helpen in deze tijden. Als we blijven samenwerken en communiceren, moet het goed komen.’

Bron: Checkit

Sandra Wouters
Sandra Wouters

Gerelateerde berichten

juni 24, 2020

Vervoersbedrijf RET: ‘We komen flexibeler uit de crisis’


Lees meer
mei 18, 2020

Het verhaal van Lidl


Lees meer
april 30, 2020

Arbeidsbemiddelaar Fieldwork: ‘Online vergaderen houden we erin na de crisis’


Lees meer
© 2020 AnderhalvemetervoorHR | Algemene voorwaarden | Privacy Statement
Onderdeel van Committ Legal | Ontwerp Digital Analog