Hendriks Bouw en Ontwikkeling heeft 225 mensen in dienst, deels op kantoor, deels op bouwplaatsen, deels bij klanten voor storing en onderhoud. De onderneming bestaat in 2022 een eeuw en heeft een omzet van 140 miljoen euro. Voor HR-manager Esther Lucassen zijn dit hectische tijden.
‘Ik ben thuis aan het werk, met mijn partner en puberkinderen verspreid in huis. We hebben er snel een extra bureau bij geregeld. Bijna al onze kantoormedewerkers werken thuis, via Microsoft Teams overleggen we dagelijks met elkaar. De omgeving Oss is een grote besmettingshaard, we moeten extra voorzichtig zijn. Gelukkig had onze it-afdeling alles op orde voor het werken vanuit huis. Ik hoor dat collega’s van andere bedrijven in shifts moeten inloggen op het netwerk, omdat hun computernetwerk het anders niet aankan.’
‘Elke dag thuiswerken is voor HR niet ideaal. Digitaal is veel mogelijk, maar ik mis de gesprekken met medewerkers die ik toevallig tegenkom. Ik moet nu extra veel moeite doen om te weten wat er leeft. We hebben drie groepen medewerkers bij Hendriks: op de bouwplaats, bij klanten en op kantoor.’
‘Als we maar geen nieuwe coronapatiënten krijgen. De bouwplaats-opruimer die is overleden, was een gewaardeerde inhuurkracht van 74 jaar. Het nieuws over zijn dood hakte erin. Op een andere bouwplaats had een inhuurkracht ook corona, maar hij is weer hersteld.
‘Ik hoorde veel zorgen toen het HR-team alle tachtig collega’s die buiten werken vanochtend belde. Iemand heeft schoonouders met corona op de intensive care, een ander een partner die extra kwetsbaar is vanwege een chemokuur. De mensen waardeerden het dat we vragen hoe het met ze gaat. De meesten willen hun verhaal graag even kwijt.
‘Verder kijken we ook al verder vooruit en denken we in scenario’s voor de eventuele gevolgen op de lange termijn. We horen al dat woningbouwcorporaties overwegen onderhoudsprojecten in en aan woningen uitstellen om het risico op besmetting klein te houden. Ik ben me aan het verdiepen in de noodvoorzieningen waar ons bedrijf dan gebruik van moet maken.’
‘Contact en aandacht voor elkaar. Gelukkig heeft de coronacrisis ook positieve effecten; collega’s letten meer op elkaar. Bij leidinggevenden doet deze situatie een appèl op hun ‘zachte’ vaardigheden. Laatst vroeg een manager hoe hij kan controleren dat er wordt gewerkt. Ik heb toen gezegd dat controle niet de grootste zorg is. Naar aanleiding hiervan heeft HR tips opgesteld hoe leidinggevenden contact kunnen houden met medewerkers die op afstand werken. We adviseren eerst te vragen hoe het met iemand gaat en hoe de thuissituatie is.’
‘We hebben een paar lopende sollicitaties uitgesteld, omdat niemands hoofd daarnaar stond. Maar we gaan werving en selectie wel weer snel oppakken. Bij sollicitaties kunnen we via Microsoft Teams of Skype videobellen. In het pand naast ons kunnen we – ver uit elkaar – gesprekken voeren. We houden er rekening mee dat medewerkers door de coronacrisis kunnen uitvallen. Onze verzuimcijfers zijn nu nog laag (in 2019 gemiddeld 6 procent). Zeven medewerkers van dezelfde bouwplaats hebben reguliere griep, maar die hebben elkaar waarschijnlijk aangestoken.
‘Het aanbod van bureaus die werken met flexibel personeel neemt al toe. Vanwege de onzekere situatie vermoeden we dat we daar voorlopig meer gebruik van gaan maken.’
‘Alle overleggen en afspraken die niet urgent zijn, vallen weg. Een opleidingsinstituut wilde bijvoorbeeld praten over e-learning. En vanuit HR zou ik een presentatie geven over het laatste medewerkerstevredenheidsonderzoek. In mijn agenda vallen plekken leeg, maar die zijn zo weer gevuld met werkzaamheden in het kader van corona.
‘Er is enorm veel te doen. Als we niet oppassen, gaan we langer door dan goed voor ons is. Vanuit huis houden we de moed erin door veel contact te zoeken met elkaar. Af en toe helpt een grapje, al is het niet allemaal even leuk.’
Bron: Checkit