logologologologo
  • downloads
  • nieuws
  • helpdesk
7 focuspunten voor coronacrisis: HR speelt cruciale rol
april 18, 2020
AP: temperatuur meten mag niet zomaar
april 24, 2020
april 22, 2020
Categories
  • praktijkvoorbeelden
Tags

De open sollicitaties stromen binnen bij Philadelphia, een van de grootste zorginstellingen voor verstandelijk gehandicapten in Nederland. Corona heeft de zorg een beter imago gegeven, merkt Agnes Verhulst, directeur medewerkerbelang. In een serie over HR in crisistijden vertelt zij over anders leidinggeven en efficiënter werken.

De besmettingscijfers vallen nog mee bij Philadelphia, een zorginstelling met vijfhonderd locaties in heel Nederland. Van de zevenduizend medewerkers zijn er 35 positief getest. Van de cliënten zijn dat er 27. Een deel van hen is weer klachtenvrij. Agnes Verhulst, directeur medewerkerbelang (HR, kwaliteit zorg en communicatie), is opgelucht dat niemand in levensgevaar is.

Wat heeft nu de grootste prioriteit bij HR?

‘We hebben extra aandacht voor de vitaliteit van onze medewerkers. Hoe houden zij het vol? Bevlogenheid en betrokkenheid hebben ze meer dan genoeg, maar ze moeten ook afstand kunnen nemen. Telefoon uit, even geen zorgen om de bewoners. Bij HR zijn wij er alert op waar medewerkers stress van krijgen. Wij hebben de Corona Check-app van het OLVG-ziekenhuis in Amsterdam snel beschikbaar gesteld toen er vragen kwamen over besmettingsgevaar. De test heeft tot nu toe aan het licht gebracht dat één medewerker positief bleek te zijn.’

Verhulst noemt de relatie tussen medewerkers en leidinggevenden belangrijker dan ooit. De managementstijl is in crisistijd wel directiever. ‘In plaats van klankbordfocusgroepen is er behoefte aan duidelijkheid. Iemand die zegt: doe jij dit nu even.’ Om managers daarbij te ondersteunen, heeft HR onlangs een webinar georganiseerd. Inge Nuijten, gepromoveerd op leiderschap, gaf in een half uur tijd informatie en advies. Van de 180 managers hebben er honderd ingelogd om haar verhaal te volgen. ‘Een hoge score, nu iedereen het zo druk heeft.’

Ontmoetingsplek

HR was ook betrokken bij het opzetten van een digitale ontmoetingsplek met coronanieuws. Voor medewerkers is er het online platform Hallo Werk, voor cliënten Hallo Thuis en voor ouders en verwanten Sophi. Agnes Verhulst: ‘We hebben die eerste twee in een paar dagen tijd uit de grond gestampt, omdat we al onze locaties betrokken willen houden. Bij locatie Zonneschijn mogen de medewerkers zich helemaal Zonneschijn voelen. We vinden het tegelijkertijd belangrijk dat ze de mores van Philadelphia kennen als het om corona gaat.’

Waar bent u nu zelf aan het werk?

‘Ik deed vandaag een sollicitatiegesprek – uiteraard op gepaste afstand – bij onze service-organisatie in Amersfoort. Anders zit ik in de keuken van een oude stadsboerderij. Daar scharrelen ook liefdevolle huisgenoten rond, waardoor ik me niet altijd kan concentreren. Ik had nu een goed excuus om naar het werk te fietsen en een dag te blijven. Ze hebben hier lekkere theesoorten in keurige bakjes staan. Het is hier heerlijk gestructureerd.’

De personeelswerving loopt dus door bij Philadelphia. Al neemt het aantal vacatures iets af, er komen veel open sollicitaties binnen. Agnes Verhulst: ‘Elke week krijgen we tientallen telefoontjes. Corona geeft een enorme boost aan het imago van ons werk, dat is een positief bij-effect. Mensen melden zich, omdat ze willen bijdragen aan een vitale sector in onze samenleving.’

U vertelde eerder in XpertHR dat Philadelphia zo min mogelijk regels hanteert. Lukt dat nu ook?

‘Dat is heel spannend. We zijn er jaren mee bezig geweest om medewerkers er vertrouwd mee te maken dat de leiding de kaders biedt en zij zelf handelen. Nu we te maken hebben met grote gezondheidsrisico’s voor kwetsbare groepen, voeren we hier veel gesprekken over. Aan de afspraken volgens de RIVM-richtlijnen moet iedereen zich houden. Tegelijkertijd willen we hen niet bevriezen.’

Door de coronacrisis hebben medewerkers meer behoefte aan ondersteuning en geruststelling, merkt de directeur medewerkerbelang. ’Ze wankelen iets meer. Ik merk zelf ook dat ik meer bevestiging zoek. Al denk ik dat we elkaar een groter plezier doen als we elkaar aanspreken op ons vak in plaats van op onzekerheid.’

Zelf oplossen

‘Soms krijgt onze servicedesk Zorg en Kwaliteit vragen zoals: een bewoner eet minder door de stress. Wat moet ik doen? Gelukkig reageerde de collega goed met een wedervraag: wat zou je anders hebben gedaan? Oh ja, denkt de medewerker dan, ik kan dit zelf oplossen. Als de begeleiding te snel gaat leunen op anderen, sijpelt dat door naar de bewoners met een beperking.’

Hoe intensief en spannend het werk nu ook is, Agnes Verhulst ziet ook goede ontwikkelingen. Op digitaal gebied hebben medewerkers zich zo snel bijgeschoold dat een aantal geplande trainingen niet meer nodig is. Ook de snelheid waarmee ze nu handelen, is ongekend. ‘De zorg staat er niet bekend altijd even efficiënt te zijn. De zorgvuldigheid en de goede relatie staan altijd voorop. Nu blijken we zo veel vertrouwen in elkaar te hebben dat we snel kunnen doorpakken. Dat zie ik bij locatieteams, in de samenwerking met de familieleden van onze cliënten, en op directieniveau. ik hoop dat we die winst na corona vasthouden.’

Bron: XpertHRactueel, 21 april 2020

Sandra Wouters
Sandra Wouters

Gerelateerde berichten

juni 24, 2020

Vervoersbedrijf RET: ‘We komen flexibeler uit de crisis’


Lees meer
mei 18, 2020

Het verhaal van Lidl


Lees meer
april 30, 2020

Arbeidsbemiddelaar Fieldwork: ‘Online vergaderen houden we erin na de crisis’


Lees meer
© 2020 AnderhalvemetervoorHR | Algemene voorwaarden | Privacy Statement
Onderdeel van Committ Legal | Ontwerp Digital Analog