Als werkgever wil je er alles aan doen om de veiligheid van jouw medewerkers te waarborgen.
Medewerkers of bijvoorbeeld leveranciers, die verhoging hebben, zou je niet willen toelaten tot de werkplek. Temperatuur meten ‘aan de poort’ lijkt een logisch, uitvoerbaar en betrouwbaar instrument.
Echter, eerder verbood de Autoriteit Persoonsgegevens het temperaturen van medewerkers. Dat was onder omstandigheden voorbehouden aan de bedrijfsarts. Bedrijfsartsen op hun beurt kregen van de NVAB de richtlijn om verzoeken daartoe te weigeren.
Do
Maar inmiddels heeft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) ook duidelijk gemaakt: als werkgevers de temperatuur van hun werknemers meten, maar die gegevens niet verwerken en dus ook nergens bijhouden of registreren, dan kan de AP niet ingrijpen.
Do
De temperatuur of resultaten van de warmtemeter mag nergens worden bijgehouden en geregistreerd.
Do
Als werknemer wil je natuurlijk niet dat de hele rij wachtenden voor een temperatuurmeting bij de ingang van het bedrijfspand van werkgever ziet dat jou, na de meting, de toegang tot het pand wordt verboden. Dan weet namelijk nog iedereen in die rij dat jij mogelijk besmet bent.
Dus biedt medewerkers de mogelijkheid om niet door de poortjes te gaan maar in een aparte ruimte een meting te laten doen. Zorg ervoor dat de medewerkers bekend zijn met deze keuze en geef ze een duidelijke instructie hoe van deze mogelijkheid gebruik kan worden gemaakt.
Don’t
Toestemming vragen aan de medewerkers. De arbeidsrelatie is niet gelijkwaardig aldus de AP, en dus kan een medewerker zich bewust of onbewust onder druk gezet voelen om mee te werken. Toestemming vragen is dus no go.
Don’t
Het al dan niet geautomatiseerd bijhouden en registreren van de metingen.
Wil je weten wat jij het beste kunt doen binnen jouw organisatie. Neem dan contact met ons op. We helpen je graag verder.